sâmbătă, 3 ianuarie 2009

La ce sa fim atenti cand testam uzabilitatea unui site

La ce sa fim atenti cand testam uzabilitatea unui site

Sunt patru lucruri importante de care trebuie sa avem grija atunci cand testam uzabilitatea propriei pagini web.
  • Testati site-ul si nu userii.
  • Bazati-va mai mult pe ce aflati despre performanta decat despre preferinte.
  • Folositi-va de ce aflati din testare.
  • Incercati sa gasiti solutia cea mai buna avand in vedere ce gandeste majoritatea utilizatorilor vostri.

Testati site-ul si nu userii

Pentru unii utilizatori, termenul "testare" are o conotatie negativa. Ne chinuim sa ne asiguram ca participantii nu se gandesc ca ii testam. Ii ajutam sa inteleaga ca ne ajuta sa testam prototipul sau pagina web. De fapt, nu folositi termenul "testare" in fata participantilor deloc. In schimb, invitati participantii sa ajute la "incercarea prototipului".

Cand utilizatorii intampina greutati in finalizarea unei sarcini, remediem pagina web, nu utilizatorii. Intrebarea care trebuie pusa este: " Cat de bine permite pagina mea utilizatorilor obisnuiti sa isi atinga obiectivele de la intrarea pe site ?" in loc de " Cat de bine se descurca utilizatorii pe site ? "

Bazati-va mai mult pe ce aflati despre performanta decat despre preferinte.

Putem masura atat performanta, cat si preferintele. Indicatorii performantei includ succesul, timpul, erorile etc. Indicatorii preferintelor sunt indici ai satisfactiei si confortului utilizatorilor.

Unii designeri cred ca daca fac designul unei pagini web pentru a satisface cerintele utilizatorilor, site-ul va face ca utilizatorii sa actioneze bine. Realitatea nu sustine acest lucru.
De fapt, performanta utilizatorilor si preferintele lor nu se potrivesc mereu. Un studiu a aflat ca in jur de 70% din utilizatori au avut indicatori ai performantei si ai preferintei care se potriveau.
Asta inseamna ca fie s-au descurcat bine si le-a placut pagina web, fie nu s-au descurcat si nu le-a placut pagina.

Cu toate astea, ramane un procent destul de mare de oameni - 30% pentru care indicii performantei si ai preferintelor nu se potriveau. Asta inseamna ca fie s-au descurcat bine pe pagina web, dar nu le-a placut, fie nu s-au descurcat bine, dar le-a placut.

Diverse motive au fost propuse pentru a explica de ce deseori oamenii dau unui site o nota mai mare decat ne-am astepta din indicii de performanta. Se poate sa dea vina pe ei insisi pentru problemele pe care le au pe site. Se pot gandi ca pot rani sentimentele administratorilor paginii web daca acorda site-ului o nota mica. Poate ca nu au fost constienti de problemele pe care le-au avut pe site, atunci cand le-au avut. Toate aceste motive sustin recomandarea de a va baza mai mult pe ce aflati din indicii de performanta decat din indicii de preferinte.

Folositi-va de ce aflati din testare

Testarea uzabilitatii nu este doar un to-do care trebuie bifat cat mai repede in proiectul paginii web. Un test de uzabilitate nu este terminat atunci cand ultimul participant termina testarea. Echipa trebuie sa se gandeasca la cele aflate, sa seteze prioritati si sa schimbe prototipul sau pagina web pe baza celor intamplate in testarea uzabilitatii.

Incercati sa gasiti solutia cea mai buna avand in vedere ce gandeste majoritatea utilizatorilor vostri.

Creare oricarui produs, inclusiv o pagina web, necesita luarea in considerare a multor utilizatori diferiti cu diferite modalitati de lucru, diferite experiente si diferite intrebari si nevoi. Cele mai multe proiecte, incluzand designul si update-urile paginilor web, trebuie sa faca fata constrangerilor de timp, buget si resurse. Punerea in balanta a tuturor acestor lucruri este o provocare majora a majoratatii proiectelor.

Incercati sa creati pagini web care vor permite unui procentaj foarte mare dintre utilizatorii vostri sa isi raspunda la intrebari si sa isi finalizeze taskurile pentru care au intrat pe pagina web. Cercetarile arata ca acele costuri suportate pentru revizuirea paginii web din cauza utilizatorilor care nu au succes pe site sunt mult mai mari decat costul gandirii paginii web sa corespunda nevoilor userilor inainte ca aceasta sa fie lansata.

Avand in vedere nevoile identificate in timpul testarii uzabilitatii, incercati sa gasiti cele mai bune solutii pentru problemele de design ale paginii web. O interfata web bine gandita asigura succesul utilizatorilor pe site, ceea ce duce la revenirea lor pe pagina si la satisfactie mai mare cu privire la site. sursa: usability.gov

Pentru o testare a uzabilitatii de succes !
Bulent

Niciun comentariu:

Articolele noastre