joi, 6 noiembrie 2008

Interfete Web - Butonul Back si Usability

Butonul “Back” este unul dintre cele mai importante butoane web pe orice site. Cu toate acestea, multi dintre web designeri nu se gandesc la aceste butoane atunci cand isi creeaza paginile. De fapt, este ceva obisnuit sa vedem linkuri “Back to home” sau “Back to start” sau doar “Back”.

Daca aceste linkuri nu au o logica care cunoaste exact unde clientul site-ului a fost inainte de a da click ( asa cum poate face butonul “Back” al browserului ), atunci ele nu sunt decat niste presupuneri asupra caii pe care clientul a parcurs-o prin site-ul dumneavoastra.

Cum foloseste majoritatea oamenilor o pagina de web

Majoritatea oamenilor ajunge pe o pagina web si, daca nu gasesc ceea ce vroiau sa citeasca sau sa invete, pleaca. Si cea mai rapida cale de a iesi de pe o pagina web este, ati ghicit cred, butonul “Back”.

De fapt, foarte multi oameni nici nu isi dau seama ca fac asta. Stau pe o pagina web cu mouse-ul peste portiunea de scroll-bar, in caz ca e nevoie sa dea scroll pe pagina. Apoi, daca nu apare nimic cu adevarat interesant, ei trag mouse-el spre coltul din stanga-sus al browserului si merg inapoi la locatia anterioara.

Web Designerii pot sa aiba un efect negativ asupra acestui aspect.

Poata ca va ganditi: “Dar nu vreau sa plece!” Si multi designeri gandesc asa. Si ajung sa faca lucruri foarte enervante precum sa faca pop-up cu pagina lor intr-o fereastra fara buton de “Back”. Am vazut site-uri care merg pana la a inchide fereastra initiala si de a deschide pagina web intr-o noua fereastra fara butoane de control ( fara “Back”, “Forward”, “Refresh” ).

Foarte enervant.

Si nu iti face site-ul mai usor de folosit, ci dimpotriva. Pentru ca metodele standard pe care clientii le folosesc in navigare sunt blocate. De indata ce isi vor da seama cum pot sa inchida fereastra cu site-ul dumneavoastra, o vor face. Si nu se vor mai intoarce.

Nu luati butonul de “Back” vizitatorilor site-ului vostru. Nu ii veti impiedica sa plece, ci ii veti face sa nu se mai intoarca vreodata.

Folositi avantajele butonului “Back”


Nu zic ca ar trebui sa puneti undeva pe site un text de genul “Dati click pe butonul <> al browser-ului pentru a merge la locatia anterioara”. Majoritatea oamenilor stie asta deja si textul ar parea, in cazul acesta, pe putin stupid. In schimb, fiti constienti de faptul ca vizitatorii vostri vor sa foloseasca butonul “Back”, pregatiti-va pentru asta. De exemplu:

1. Puneti-va Brand-ul sus, langa butonul “Back” al browserului.

In timp ce foarte multi oameni nu trebuie sa se uite neaparat atunci cand dau click pe butonul “Back” al browserului, punerea logo-ului vostru acolo va atrage mai multa atentie din partea vizitatorilor atunci cand vor vrea sa plece.

2. Faceti elementele din acea zona click-uibile.

Logo-ul dumneavoastra ar trebui sa contina hyperlink, dar si alte elemente text care sunt in coltul din stanga sus al paginii ar trebui sa fie click-uibile de asemenea. Astfel, daca vizitatorii nu nimeresc butonul “Back”, ar putea ajunge intr-un alt loc util de pe site-ul dumneavoastra.

3. Folositi logurile de server pentru a vedea de unde vin vizitatorii.

Daca stiti de unde vin vizitatorii, ati putea sa modificati pagina web, cu elemente dinamice, care sa afiseze anumite informatii, in functie de locatia din care vin acestia. De exemplu, cineva care vine de pe un motor de cautare s-ar putea sa nu stie cele mai bune metode de a cauta prin site-ul dumneavoastra. Daca includeti detalii despre cum se poate cauta pe paginile site-ului dumneavoastra atunci cand vin de pe un motor de cautare, i-ati putea face sa stea mai mult. Sursa: about.com

A fost folositor ?


Bulent

Niciun comentariu:

Articolele noastre